Basketbolun düşük seviyede oynandığı yerlerde, yardımın nereden geleceğini belirlemek hücumun avantajını ortadan kaldırmaya yeterli olabilir ama NBA düzeyinde hücum oyuncuları o kadar yetenekli ki, yardımın nereden geleceğini seziyorlar ve doğru pası yaparak boşta kalan takım arkadaşlarına topu ulaştırıyorlar. Dolayısıyla hücumlar ne kadar iyi olursa, savunmalar yardıma olduğu kadar, aynı zamanda yardıma giden oyuncuya yardım etmeye de odaklanmak mecburiyetindedir. Bu ikinci savunma hattı sadece yardımla ilgili değil, yardımın arkasındaki rotasyonlarla da ilgilidir.
Perimetre (üçlük çizgisi ve etrafı) rotasyonları
Üçlük çizgisi etrafındaki en basit rotasyon, tam rotasyondur. Bu bir zincirleme reaksiyondur. Üçlük çizgisi gerisindeki bir oyuncu topu aldığında, ona en yakındaki savunmacı yardıma gider. Boşta kalan oyuncu ise bir sonraki en yakın savunmacı tarafından alınacaktır. Ve böyle devam edecektir:
Burada, yardım eden oyuncular başlangıçtaki eşleşmelerine dönmeyi amaçlamaz. Bunun yerine rotasyon zincirinin sonuna kadar boşta kalan oyuncuları doldururlar ve eşleşmeler değişmiş olur.
Tam rotasyon, birçok hareketlilik ve kargaşa içerir. Bu nedenle iyi hücumlar, iyi bir top dolaşımıyla boştaki şutörleri bulabilir. Bu yüzden NBA’de son yıllarda tam rotasyon kullanımı çok azaldı. Ancak düzgün bir efor ve dikkatle uygulandığında, hücumlar için boş şutlar elde etmeyi zorlaştırabilir.
Bunun yerine, yaklaşık on yıl önce, NBA bir help and recover modeline yönelmeye başladı. Bu yöntemde, yardıma giden oyuncu, eşleşmesini tekrardan kazanmak (recover) ve şut atan adamı elinden geldiğince rahatsız etmekle sorumludur.
Yardım zincirindeki bir sonraki oyuncudan bir rotasyonla değil, stunt (dublör) ile destek alırlar. Bu oyuncu, pası alan rakibe sahte bir yardım yapar, onu duraklatmaya çalışır ve geri dönmesi için pası alanın savunmacısına zaman kazandırır. Stunt yapan oyuncu ise kendi eşleşmesine geri döner. Burada olduğu gibi:
Stunt and recover iyi uygulandığında, hiçbir şutörün tam olarak boş kalmaması sağlanır, özellikle spacingi (alan paylaşımı/saha yerleşimi) iyi olmayan takımlara karşı. Ancak NBA takımları, hücum oyuncularını doğru bir şekilde yerleştirerek, savunmacıların adamını boş bırakmadan etkili bir şekilde Stunt and Recover yapamayacağı set oyunlarını nasıl tasarlayacaklarını çözdüler. Bu kadar çok şut tehdidi ve alan bulunmasıyla birlikte, stunt artık o kadar da yaygın değil. Takımlar bunun yerine, karşıdaki rakibe bağlı olarak agresif bir şekilde rotasyon yapmayı ya da hiç yapmamayı tercih ediyorlar.
Hiç rotasyon olmaması durumunda, savunma o oyuncuyu üçlük çizgisinde boş bırakmaya isteklidir:
Rotasyonlar dönüşümlüdür ve çok hızlı gerçekleşir. Bu yüzden oyuncuların her şey kadar içgüdülerine ve sezgilerine göre de hareket etmesi gerekir. Ancak koçlar, üçlük çizgisinin gerisinde topu kimin aldığına bağlı olarak rotasyon tarzlarını seçmeye çalışacaktır. (Videoda olduğu gibi şut tehdidi bulunmayan Rajon Rondo’ya karşı rotasyon yapmamayı tercih ediyorlar.)
Bir koçun söyleyeceği, “KYP” olur. “Know Your Personnel” (Kadronuzu tanıyın). Harika savunmalar kurallara sadece körü körüne uymaz, aynı zamanda topun kimde olduğuna bağlı olarak kurallarını değiştirir. Koçlar, tam rotasyon yapacakları birkaç büyük tehdidin ve rotasyon yapmaktan kaçınacakları tehdit yaratmayan oyuncuların altını çizer ve o anın sıcaklığında oyuncuların gözlem raporunu takip edeceğine güvenir.